Θανάσης Βέγγος: Ο μεγαλύτερος Έλληνας κωμικός που αγαπήθηκε όσο κανείς άλλος!

December 6, 2018



Γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο το 1926, μοναδικό παιδί της Ευδοκίας και του Βασίλη Βέγγου. Ο πατέρας του εργάστηκε στην Εταιρεία Ηλεκτρισμού στο Φάληρο, από την οποία απολύεται μετά τον πόλεμο λόγω πολιτικώ…


Διαβάστε περισσότερα...

Γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο το 1926, μοναδικό παιδί της Ευδοκίας και του Βασίλη Βέγγου. Ο πατέρας του εργάστηκε στην Εταιρεία Ηλεκτρισμού στο Φάληρο, από την οποία απολύεται μετά τον πόλεμο λόγω πολιτικών φρονημάτων.

Η οικογένεια Βέγγου αντιμετώπισε πλέον οξύ οικονομικό πρόβλημα και ο νεαρός Θανάσης αναγκάστηκε να βγει στην βιοπάλη. Εργάστηκε κυρίως σε επεξεργασίες δερμάτων ενώ ταυτόχρονα ήταν και το «παιδί για τα θελήματα» της γειτονιάς.

Τα πολιτικά του φρονήματα τον οδήγησαν στην Μακρόνησο, όπου και γνωρίστηκε με τον Νίκο Κούνδουρο, γνωριμία που έμελλε να του διαμορφώσει καθοριστικά την ζωή του. Το 1953, ο Κούνδουρος τον καλεί να παίξει στην ΜΑΓΙΚΗ ΠΟΛΗ, ο Βέγγος φέρνει μαζί του και την γειτόνισσά του Μαργαρίτα Παπαγεωργίου. Θα ξανασυνεργαστεί με τον Κούνδουρο στον ΔΡΑΚΟ.

Ο Βέγγος αρχίζει να συμμετέχει με μικρούς χαρακτηριστικούς ρόλους σε δεκάδες ταινίες. Με τον καιρό αρχίζει να σταθεροποιείται σε δεύτερους ρόλους (Ο ΘΕΙΟΣ ΑΠ ΤΟΝ ΚΑΝΑΔΑ, Ο ΗΛΙΑΣ ΤΟΥ 16ου το 1959, ΕΡΩΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ, ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ το 1960) και για πρώτη φορά πρωταγωνιστεί στο Ο ΜΗΤΡΟΣ ΚΑΙ Ο ΜΗΤΡΟΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (1960) μαζί με τον Φραγκίσκο Μανέλλη. Μαζί του θα γυρίσει άλλες τρεις ταινίες, ενώ πλέον συμμετέχει σε δεκάδες παραγωγές.

Με το ΨΗΛΑ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΧΙΤΛΕΡ (1961) γνωρίζει την πρώτη του μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία. Από το 1962 ξεκινά η συνεργασία του με τον σκηνοθέτη Πάνο Γλυκοφρύδη, στην εταιρεία Ι. Καρατζόπουλος και Σία.

Ο Καρατζόπουλος, διαβλέπει την εμπορικότητα του Βέγγου, του δίνει πρωταγωνιστικούς ρόλους στον ΒΑΣΙΛΙΑ ΤΗΣ ΓΚΑΦΑΣ και στο ΔΑΙΜΟΝΙΟΣ ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ (1962) και ο Βέγγος καθιερώνεται ως πρωταγωνιστής διαμορφώνοντας το ύφος που θα χαρακτηρίσει την καριέρα του. Ως το 1964, θα πρωταγωνιστήσει σε πολυάριθμες ταινίες, με διάφορους σκηνοθέτες και συμπρωταγωνιστές.

Το 1964 αποφασίζει να μπει ο ίδιος στην κινηματογραφική παραγωγή με το ΕΞΩ ΦΤΩΧΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΚΑΡΔΙΑ (συμπαραγωγός ο Γιώργος Οικονομίδης).

Η εταιρεία ΘΒ – ΤΑΙΝΙΕΣ ΓΕΛΙΟΥ, θα κρατήσει μέχρι το 1969 (τελευταία παραγωγή το ΘΟΥ-ΒΟΥ ΦΛΑΚΡΟΣ ΠΡΑΚΤΩΡ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΣ ΓΗΣ ΜΑΔΙΑΜ), έχοντας αφήσει πίσω της πολλές σπαρταριστές κωμωδίες από διαφορετικούς σκηνοθέτες, μερικές σκηνοθετημένες από τον ίδιο τον Θανάση Βέγγο.

Ο «Θου-Βου» αποτελεί πια έναν πασίγνωστο λαϊκό ήρωα, άμεσα αναγνωρίσιμο από τον μέσο έλληνα, με μερικές από τις ατάκες του να έχουν πάρει την θέση τους στην γλώσσα του λαού. Από την επόμενη χρονιά ξεκινά τη συνεργασία του με τον Ντίνο Κατσουρίδη (ΕΝΑΣ ΒΕΓΓΟΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ).

Το 1971 με το ΤΙ ΕΚΑΝΕΣ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΘΑΝΑΣΗ; του Ντίνου Κατσουρίδη, αποσπά βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ενώ η ταινία σημειώνει τεράστια εισπρακτική επιτυχία. Η συνεργασία Κατσουρίδη – Βέγγου επαναλαμβάνεται τακτικά με επιτυχία. Ο «Θανάσης» είναι πια ένας αντιπροσωπευτικός χαρακτήρας που μεταφέρει στην οθόνη τον αγώνα του Έλληνα μεσοαστού για μια αξιοπρεπή επιβίωση στη σύγχρονη Ελλάδα.

Με το Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΤΡΕΧΕ ΠΟΛΥ, ο Βέγγος επιστρέφει στην σκηνοθεσία (αυτή την φορά σε παραγωγή Ντίνου Κατσουρίδη).

Αν και παραμένει εκτός πλατώ την χρονιά της μεταπολίτευσης και το 1975, το 1976 με το Ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΣΦΑΛΙΑΡΑΣ πετυχαίνει την μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία της σεζόν.

Το 1978 κι ενώ η χρυσή εποχή του εμπορικού κινηματογράφου παρέρχεται ανεπιστρεπτί ξανακάνει μεγάλη εισπρακτική επιτυχία με το ΑΠΟ ΠΟΥ ΠΑΝΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΑΒΟΥΖΑ σε σκηνοθεσία Θόδωρου Μαραγκού. Την ίδια χρονιά συνεργάζεται ξανά με τον ΠΑΛΑΒΟ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ του Ντίνου Κατσουρίδη, οι δυο ταινίες κατέλαβαν τις δυο πρώτες θέσεις του ελληνικού box office. Η επιτυχία θα επαναληφθεί τον ΦΑΛΑΚΡΟ ΜΑΘΗΤΗ του Θόδωρου Μαραγκού το 1980.

Θα συνεχίσει να εμφανίζεται σε κινηματογραφικές κωμωδίες ως το 1985, συνεργαζόμενος με τον Κατσουρίδη, τον Γλυκοφρύδη και τον Ντίνο Δημόπουλο.

Από το 1989 γυρίζει μερικές βιντεοταινίες σε σκηνοθεσία Γιώργου Λαζαρίδη, σε σενάριο του τελευταίου και δική του παραγωγή και σκηνοθεσία παρουσιάζει στην τηλεόραση τη σειρά ΒΕΓΓΑΛΙΚΑ το 1988.

Το 1990 σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιώργου Λαζαρίδη πρωταγωνιστεί σε 75 επεισόδια του σήριαλ ΥΠΑΣΤΥΝΟΜΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ.

Απίστευτο κι όμως Αληθινό! Χάσε 10 Κιλά Μέσα σε 10 Μέρες! Μάθε πως!

Την ίδια χρονιά γνωρίζει την αποθέωση στην Επίδαυρο υποδυόμενος τον Τρυγαίο στην ΕΙΡΗΝΗ του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη. Το 1996, συνεργάζεται με τον Γιάννη Σολδάτο (τηλεταινία ΒΗΜΑΤΑ, κινηματογραφική ταινία ΤΟ ΑΙΝΙΓΜΑ) και ξανασυναντά τον Παντελή Βούλγαρη στο ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΔΡΟΜΟΣ. Το 2001 πρωταγωνιστεί στην Επίδαυρο στην ΕΙΡΗΝΗ του Αριστοφάνη με μεγάλη επιτυχία.

Συνεχίζει να συνεργάζεται σε τηλεοπτικές σειρές και συμμετέχει στην ταινία του Ροβήρου Μανθούλη Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΛΙΛΥ (2002).

Το 2004 συνεργάστηκε και πάλι με τον Γιάννη Σολδάτο στο ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΙΡΟΥ, ένα ντοκιμαντέρ-φόρος τιμής στον άνθρωπο και καλλιτέχνη Θανάση Βέγγο.

Η τελευταία κινηματογραφική συμμετοχή του ήταν στην ταινία του Παντελή Βούλγαρη ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ το 2009.

Το πρωί της Τρίτης 3 Μαΐου του 2011, λίγο μετά τις 7, ο Θανάσης Βέγγος, έφυγε από τη ζωή στο νοσοκομείο Ερυθρός Σταυρός όπου νοσηλευόταν μετά από ατύχημα που είχε στο σπίτι του.

ΒΡΑΒΕΙΑ

Ειδικό βραβείο για το σύνολο του έργου του

Τιμητικές διακρίσεις

* Το 2002 ο Δήμος Κορυδαλλού τίμησε τον καταξιωμένο ηθοποιό δίνοντας το όνομά του στο 1.900 θέσεων, δημοτικό αμφιθέατρο της περιοχής.

* Τον Οκτώβριο του 2008 ο Δήμος Πειραιά μετονομάζει, ύστερα από απόφαση του Δ.Σ., την πλατεία Ευαγγελισμού στο Νέο Φάληρο, γενέτειρα του ηθοποιού, σε πλατεία Θανάση Βέγγου.

* 2008 χρίζεται Ταξιάρχης του Τάγματος του Φοίνικα από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας

Επιλεκτική φιλμογραφία

1963 Ο τρελλάρας, του Τζανή Αλιφέρηveggos-5

1955 Μαγική Πόλη, του Νίκου Κούνδουρου


tilestwra.com

Το διαβάσαμε εδώ



ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.